Perşembe, Kasım 25, 2010

EVETÇİLER NEREYE GİTTİ? - Mehmet Tezkan

16 Kasım 2010

Bu bayram uzun oldu.. Yıllık izin gibi mübarek; 10 gün.. Yani doğru tatile..Cuma, cumartesi günleri otobüsler peş peşe kalktı..Nereye?Antalya’ya, İzmir’e, Bodrum’a, Marmaris’e..En büyük akın buralaraymış, hayırcıların mahallesine..

* * *

Referandumda evet oyu veren.. Evet özgürlüğü, hoşgörüyü, demokratlığı temsil etmektedir diye başımızın etini yiyen.. Hayır statükoculuktur, geri kafalılıktır, vesayet rejimi istemektir türküsünü söyleyen arkadaşlarımla konuşuyorum..Bayramda ne yapıyorsun?Valla Antalya yapacağız dedi biri.. İyi git de dedim merkezde biraz idare edersin ama Konyaaltı’a sakın uğrama!..Nedenmiş dedi şaşkın şaşkın..Statükocuların mekanı orası dedim; vesayetçi!.. Hoşgörü falan arama, demokrat değiller.. Aman ha!..Allah Allah nedenmiş diye bir kez daha sordu..Vahameti düşünsene dedim; Konyaaltı’dan yüzde 68.5 hayır oyu çıktı..CHP’liler vardır orada!..

* * *

Bir başkası Bodrum’daymış, öteki Ayvalıkta, beriki Foça’da..Manzara şu..Önde yetmez ama evetçiler..Arkada her daim evetçiler..Bayramda doğru ‘hayırda hayır vardır’cıların memleketine..

* * *

Bu sadece sıcakla, denizle açıklanacak bir durum değil.. Bu mevsim deniz de çok cazip değil.. Demek ki; tercih rahat etmekle ilgili.. Demek ki; hayırcıların bölgesi evetçilerin beklentisini karşılıyor!..

* * *

Bu karmaşık hali açıklayacak köklü bir saha araştırması henüz yok.. Bu tablo son beş yılda karşımıza çıktı.. Sosyolojiyle uğraşanlar yıllarca göçle kentin yanı başına gelen, orada geldiği yere benzeyen semtler kuran insanları anlamaya çalıştılar..İstanbul’da Erzincan’ın da, Trabzon’un da, Siirt’in de bire bir aynısı vardı..İstanbul’da küçük bir Sivas kurulmuştu..O insanlar ne İstanbulluydu, ne taşralı.. Ne tam kentliydi, ne tam köylü..Haklarında sayısız saha araştırması yapıldı.. Ama İstanbul’un merkezinde, Türkiye’nin kıyılarında yaşayanlar hakkında dört dörtlük araştırma yok..Geçen gün sosyolog arkadaşıma bunun nedenini sordum..Güldü; Beyaz Türkleri gözlemlemek için onların gittiği mekanlara gitmek gerekir, onlar gibi yaşamak gerekir, biz de para mı var..Avrupa Birliği fonlarından yardım alın, dedim.. Türkiye’yi sağlıklı okumanın başka yolu yok..Hayırcı tipolojisinin zamanı geldi!..

* * *

Kendi mahallesinin evet demesiyle övünenlerin, ilk fırsatta koşa koşa hayırcıların mahallesine gitmelerinin sıkı bir izahı yapılmalı!..

* * *

İstanbul’da hafta sonu hava şahaneydi..Ortaköy’e indim; turladım.. Bir kenara oturdum gelenleri gidenleri seyrettim..Ortaköy’e gelenlerin yüzde 95’i İstanbul’un arka mahallelerinden gelmişti.. Evetçi mahallelerden..Parası olan Antalya’daydı.. Kemer’deydi, Kaş’taydı, Cunda’daydı, Datça’daydı..Parası yetmeyen Ortaköy’deydi, Kadıköy’deydi, Yeşilköy’deydi..Anlayacağımız bu bayram da hayırcıların mahallesi çok popülerdi..

Hiç yorum yok: